12 noiembrie 2010

P.E. Curs 1

De ce este influentata invatarea?
Un factor foarte important este personalitatea elevilor.
Pentru a descrie personalitatea folosim o metoda analitica + ne referim la procesele psihice care ii sunt caracteristice/abordam personalitatea ca intreg.
Ce se cauta:
- Elementele de constanta ale evolutiei unei persoane = invarianta
- Caract. personale ale individului = specificitatea

Procese psihice care dau specificul personalitatii:
1. Procesele informational-operationale: gandirea, memoria, senzatiile, perceptiile, reprezentarile, imaginatia
2. Procesele energizante: motivatia, afectivitatea
3. Procesele reglatorii: vointa, atentia

Perceptiile exista datorita existentei unui stimul si fiindca li se da o semnificatie ( fie ea subiectiva sau obiectiva)
Legea proiectivitatii = tendinta de a proiecta asupra obiectului proprietati care nu sunt ale lui
Reprezentarea: vine in continuarea perceptiei, nu este posibila fara o perceptie anterioara

De ce viata psihica este independenta de cea fizica?

Inteligenta = o aptitudine generala (diferit dezvoltata la indivizi diferiti)
= gandirea

Exista 2 abordari:
1) clasica universalista (inteligenta este valabila pentru toti oamenii in acelasi fel)
J. Piaget: Inteligenta este ceva ce evolueaza in cateva stadii, structurile psihologice dezvoltate fiind structuri de grup
=> daca toti copiii evolueaza la fel, toti invata la fel
2) pluralista
H. Gardener - "Teoria inteligentelor multiple" -> oamenii au mai multe inteligente, nivelurile lor de dezvoltare ducand la o matrice individuala a inteligentelor.
Astfel, exista inteligenta:
-chinestezica
-corporala
-muzicala
-lingvistica
-logico-matematica
-interpersonala
-intrapersonala
-naturalista
-existentiala

=> "un profesor ar trebui sa fie un curriculum broker" adica ar trebui sa gaseasca matricea fiecarui elev in parte pentru a putea folosi cea mai buna metoda de predare incat toti elevii sa ajunga la aceasi performanta

Nota: cele 2 teorii nu sunt concurente, cea universalista fiind inclusa in cea pluralista.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu