Patrialitatea – descendenta dupa rudele tatalui
Amsilinearitatea – descendenta dupa ambii parinti
Sexualitatea reprezinta un tabu in toate societatile prin insusi faptul ca normativitatea in acestea din urma se construieste prin reglementarea raporturilor sexuale.
Primul cercetator care a studiat sexualitatea este Alfred Kingsey
In familie factorii de stabilitate sunt : intimitate, angajament, pasiune.
Dinamica relatiilor tine de cum evolueaza lucrurile in familie.
Factori de instabilitate:
• Diferentele de varsta (> 10, 15 ani)
• Socurile in familie
• Impunerea distantei de una dintre familiile extinse
• Dependenta fata de una sau ambele familii extinse
• Regula celor 6 luni sua 3 ani (casatorie mai devreme de 6 luni, mai tarziu de 3 ani)
• Modele de instabilitate din familiile celor 2 care se casatoresc
• Sarcina in primul an de casatorie sau in timpul casatoriei (ceremoniei)
• Preluarea in scurt timp a rolului de mama si sotie consomitent
Familiile pot ajunge la disolutie (= divort) din cauza instabilitatii.
Societatile faciliteaza enorm casatoriile si ingreuneaza in timp si efort divortul.
Exista 2 tipuri de familii care pot exista si in stare instabila:
1.cuplul conflictual
2. cuplul ritualizat
Schimbari majore la nivelul functiilor familiei:
- reglementarea relatiilor sexuale
- procreerea
- Functia de socializare s-a modificat datorita schimbarii statusului femeii care a dus la aparitia de noi institutii (Ex: gradinita, cresa)
- Functia economica se refera la faptul ca familia este o unitate de productie si de consum, ea a ramas si astazi o unitate de consum insa productia nu mai este proprie neaparat.
- Functia de status nu mai este asa de importanta deoarece ea depinde mai mult in societatea de astazi de institustii decat de familie.
Familia este un model al familiei crestine, un model f recent si trecator.
De aceea exista alternative la familia clasica. Ex: casatoria de proba, casatoria de tip homosexual, poligamia, mariajul de grup (in cultura hippie), coabitarea consensuala de tip premarital sau propriu-zisa.
Exista norme de neolocatie (o noua gospodarie) patrilocatie si matrilocatie.
Religia – nu are universalitatea familiei insa este o institutie foarte veche
- sistem de credinte si practici care ofera unui grup de oameni o interpretare si totodata raspunsul la ceea ce ei considera ca este sacru, supranatural.
orice religie presupune 2 tipuri de componente : practici si credinte
orice religie presupune o zona sacra a realitatii
“Sacrul” reprezinta ceea ce oamenii considera ca fiind intagibil, ca impunand respect, ritualuri. Sacrul a fost prima data studiat in lucrarea “Sacrul” la inceputul secolului XX ( o analiza a sacrului raportandu-se la partea strict umana )
La baza oricarei religii exista o diferenta intre lumea reala si cea sacra
RELIGIA ESTE O INSTITUTIE SOCIALA EXTREM DE RASPANDITA SI CU FORME DIFERITE DE MANIFESTARE.
In istorie intalnim multe tipuri de raportari la religie (ex: totemismul, religia cosmica, religia de tip casnic – mileniul 2, 3 inainte de era noastra, in Asia – oamenii sunt sacri, zeii sunt strabunii, religia crestina, confucianism, israelism, budism etc.)
Lucrarea lui Emile Durkheim pleaca de la totenism ca religie de baza.
“De la ce pleaca sacruk in societate?”
Oamenii, influentati fiind de fenomenele naturale, si-au creat ideea ca acestea sunt forte naturale.
Teoria de tip animist – pleaca de la suflet
Taylor: “Oamenii au creat lumea in vis” -> Oamenii cunosc o lume fantastica. Sacrul este un element fundamental in viata sociala, impune restrictii
Webber: raportul dintre geneza unui tip de religie si un mod de dezvoltare economica.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu