19 octombrie 2010

Syllabus P.E.

PSIHOLOGIA EDUCATIEI

Evaluare finala –> saptamana17-21 ianuarie
–>examen scris; 1h

• Manual pentru cei “fara frecventa”: “Psihologia Educatiei” – Dorina Salavastru, Ed. Polirom
• Manual ajutator: “Introducere in psihologia educatiei si dezvoltarii” – Ioan Neascu, Ed. Polirom

OBIECTIVUL general al cursului: Asigurarea recunoasterii, intelegerii si explicarii unor probleme de psihologie a educatiei care pot sa apara in timpul derularii activitatilor didactice.

Obiective:

• cunoasterea principalelor metode ale invatarii
• recunoasterea la elevi a unor probleme de natura psihologica si formularea unor solutii de depasire a lor
• cunoasterea principalelor caracteristici psihologice ale varstelor scolare si a modalitatilor indicate de relationare cu elevii
• cunoasterea si intelegerea rolului profesorului in scoala
formarea deprinderii de a intelege fiecare elev si situatii didactice prin prisma specificului psihologiei educatiei.

Modalitatea de desfasurare a activitatilor de curs si de seminar
Activitatile de curs si de seminar vor avea un caracter interactiv, exersandu-se colaborarea si lucrul pe grupe.

Tematica

1. Obiectul si evolutia domeniului Psihologiei educatiei
• Ce este psihologia educatiei?
• Psihologia educatiei si psihologia scolara; rolul lor in formarea initiala

2. Invatarea: definire, forme si conditii
• Conceptul de invatare
• Forme ale invatarii
• Conditiile invatarii

3. Modele ale invatarii
• Modelul asociationist
• Modelul constructivist
• Modelul invatarii ca procesare a informatiilor

4. Invatarea si procesele psihice fundamentale
• Gandirea: definire; forme; rezolvare de probleme
• Memoria: definire; forme; conditii
• Afectivitate: definire; forme; optim afectiv
• Motivatia: definire; forme; optim motivational
• Vointa: definire; forme; educare

5. Caracterizarea varstelor scolare. Repere psihopedagogice
• Factori de dezvoltare ontogenetica
• Stadialitatea. Consideratii generale
• Trei modele stadiale
• Varstele scolare. Caracterizare psihologica. Recomandari pedagogice.

6. Metode de cunoastere a elevilor
• Dificultati si solutii in cunoasterea psihologica a elevilor
• Evaluarea potentialului de invatare
• Fisa psihopedagogica

7. Devieri comportamentale si combaterea lor
• Inadaptarea scolara: cauze, forme si factori
• Profilaxia comportamentului deviat

8. Esecul scolar
• Cauzele esecului scolar
• Prevenirea si inlaturarea esecului scolar

9. Elevii cu aptitudini inalte
• Adaptare curriculara
• Forme speciale de activitate
• Dimensiunea de gen a succesului scolar

10. Aspecte psihologice ale comunicarii didactice
• Forme de comunicare
• Implicatii psihopedagogice
• Identitate de gen si comunicare didactica

11. Elemente de psihologie sociala scolara
• Scoala ca institutie
• Clasa – grup social special
• Status si rol in scoala

12. Dimensiuni psihosociale ale activitatii profesorului
• Profesorul: rol, functii, stiluri didactice
• Profesorul si arta motivarii pentru invatare


Bibliografie recomandata

1. Gordon W. Allport, 1991, Structura si dezvoltarea personalitatii, EDP, Bucuresti
2. Andrei Cosmovici si Luminita Iacob coorodnatori. 1998, Psihologie scolara, Polirom, Iasi, partile I si II
3. Carmen Cretu, 1997, Psihopedagogoia succesului, Capitolele IV, V, VII, VIII, Polirom, Iasi
4. Willem Doise, Gabriel Mugny, 1998, Psihologie sociala si dezvoltare cognitiva, Capitolul 2, Polirom, Iasi
5. Adrian Hatos, Sorana Saveanu coordonatori, Educatia si excluziunea sociala a adolescentilor din Romania, Edit. Universitatii din Oradea, 2009
6. M. Ionescu, I. Radu, D.Salade coordonatori, Studii de pedagogie aplicata, Edit. Presa Univ. Clujeana, Cluj-Napoca 2000
7. Serge Moscovici coordonator, 1994, Psihgologia sociala a relatiilor cu celalalt, Capitolul XII, Politom, Iasi
8. Anca Munteanu, 1998, Psihologia copilului si a adolescentului, Edit. Augusta, Timisoara
9. Dorina Salavastru, 2004, Psihologia educatiei, Polirom, Iasi, Capitolele 1,2,3,4,6.5,7
10. Dorina Salavastru, 2009, Psihologia invatarii. Teorii si aplicatii educationale, Polirom, Iasi
11. D.O. Stefanescu, Dilema de gena educatiei, Polirom, Iasi 2003

Seminar P.E.

Obiective:

• Analiza critica si compararea unor teorii psihologice
• Aplicarea elementelor teoretice studiate in situatii educationale variate
• Exersarea analizei datelor psihologice in vederea formularii unor solutii didactice adecvate
• Intelegerea cazurilor puse in discutie
• Exersarea cooperarii in grupele de lucru in discutarea problemelor de P.E.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu