19 decembrie 2010

Democratia europeana (Modulul 6)

Tema 1. Scena politică naţională: instituţii, regimuri politice şi sisteme de guvernare
Tema 2. Spaţiul public european
Tema 3. Integrarea politică
Tema 4. Cetăţenia europeană
Tema 5. Instrumentele europene de protecţie a drepturilor omului
Tema 6. Europenizarea spaţiului public naţional
Tema 7. Spaţiul mediatic european

Spatiul Mediatic European

Europa este nu numai o piata comuna sau un spatiu politic ci si un spatiu mediatic. Traditional in baza principiului subsidialitatea ( decizia trebuie sa se ia cat mai aproape de executie, „sa nu iti asumi la centru ceea ce poti face la institutii subordonate").
Programe Audio-Vizuale – Euroeca – Audivisuel, Eurikon, Eurimages. European Voice, Echo, etc.
Prima problema este constructia mediatica a Europei adica: cum sustine mass-media constructia europeana. 20% din toate informatiile din mass-media se refera la U.E. (multe din ele discreditand-o)
Cultura civica europeana este in continuare ancorata de esentialul national.
Principiul guvernantei. Distinctia dintre guvern (structura de tip ierarhic si birocratic) si guvenranta (un sistem de partajare atat al puterii cat si al responsabilitatii).
Prezenta spatiului median european ca o componenta a spatiului public european, europolitic.
Uniunea Europeana finanteaza programe cu specific european – Euronews, Eurosport.
• Exista un briefing de pranz, in care in fiecare zi, purtatorul de cuvant al comisiei se intalneste cu reprezentantii presei. The economics are un supliment care se numeste „European’s voice”
• Exista sisteme de sondaje la nivel eurpean.
• Uniunea Europeana a radio-televiziunii inglobeaza 174 de canale TV + 29 de canale Radio – cel mai mare consortiu media din lume – EUROVISION. Functioneaza pe principii comerciale nu politice.
Capacitatea de mobilizare cetateneasca este extraordinara – una din aceste campanii urganizate de Eurovision a fost campania Voice, care era impotriva discriminarii.
Capitalismul mediatic / piata mediatica – europa este o mare piata de consum si de productie. La ora actuala minim 150 de milioane de familii din europa detin cel putin un Televizor.
Marile companii concureaza intre ele – Vivendi, Bertelsman, Lagardere, Ard, Mediaset, BBC, Rai. Aceste companii depasesc forta mediatica si financiara a tuturor celorlalte din lume.
Uniunea Europeana a adoptat o directiva „ Television sans frontieres”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu