Tema I: Ideea de Europa şi conştiinţa europeană
Tema II: Unitate culturala a Uniunii Europene
Folosirea unitatii culturale pentru a legitima un proiect de unificare politica – 3 modele:
1. Modelul Britanic – confederatie, foarte dezcentralizat;
2. Modelul German – Federal, cel mai apropiat de Uniunea Europeana;
3. Modelul Francez – Democratic, conform Uniunii Europene.
In acest proiect politic, conteaza:
• Sistemul de organizare de legitimare;
• ???
Prima Harta a UE a aparut pentru prima data in secolul XII in cronica „Liber Floridus”
Analiza caracteristiciilor comune: Daca populatia are caracteristici psiho – sociologice comune, se poate justifica personalitatea europeana comuna.
Exista 3 modele de constructie culturala:
Edgar Morin – „Gandind Europa” – aplicare a dialecticii lui Hegel
• Abordare pe baza a 2 principii complementare:
o Principiul Dialogic – Unitatea europeana se bazeaza pe principii interdependente asociate (au existat conflicte intre: religie – ratiune; credinta – indoiala; gandire mitica – gandire logica, etc)
o Principiul Recursiei – mementul de sinteza in fiecare ciclu de istorie, dupa care apare o bucla care face trecerea la urmatorul ciclu – ex: revolutia industriala, cei 30 de ani gloriosi dupa al 2-lea R.M.; etc.
• Fenomenul Braudel – a pus in centrul interactiei europei interesul reciproc si modelul francizei
o Sistemul Servitutii – relatia intre Senior si iobagi, intre persoanele care au putere si cele care sunt dependente.
o Sistemul Oraselor Libere – Foarte numeroase in uniunea Europeana, trebuiau recunoscute de principe printr-un edict, aveau libertate conditionata, si rol de aparare – 172 de orase.
o Sistemul de interdependenta – metropola-colonie. Europa – maistrul valorificarii tehnologiei si materialelor altora.
NOLTE – Societate Retea –
• sisteme de unitate intelectuala si cooperare transfrontariera – Ruetele de pelerinaj (santiago, roma)
• Ordinele calugaresti – franciscanii, dominicanii;
• Ordinele cavaleresti - templierii, cavalerii de la malta;
• Orasele targuri – Leipzig – Veronna, Hanovra, Novgorod.
• Bancile – Florenta (familia Medici).
Tema III: Valorile comune
• Valoriile europei sunt valori care s-au raspandit in toata lumea;
• Abordarea istorica are limitele ei dpdv al valoriilor
• Valorile sunt foarte diverese, etc;
Problematica valorilor s-a pus in discutie in momentul proiectului (valoriile – capitolul 2) constitutiei europene.
In Articoul II din fosta constitutie a UE:
• Primul principiu: Respectul demnitatii umane;
o Libertatea, Egalitatea,
o Respectarea drepturiilor omului, statul de drept, etc.
• Consiliul Europei are 3 valori:
o respectarea dreptulrilor omului,
o statul de drept
o pluralismul politic.
• Prima Valoare:
o Familia: 87% valori;
o Munca - 36%;
o Prietenii si relatiile sociale;
o Timpul Liber;
o Religia – 17%;
o Politica – 8%;
o Aceste date sunt confirmate de europarlamentari, care gasesc ~aceleasi valori iar pt noile tari membre sanatatea ocupa 16% iar in tariile mai vechi 32%.
Cele mai intolerante sunt aspectele despre problemele legate de fiscalitate. Homosexualitatea si avortul devin din ce in ce mai tolerate, iar 25% din populatie accepta eutanasierea.
Tema IV: Limbile europene
Limba a fost si este un instrument politic, si dominatia continentala s-a bazat pe limba predominanta.
1924 Limba turca – minoritara, Ataturk a scos limbiile persane etc, a introdus alfabetul normal in locul celui arab, limba turca etc.
In moldova, politica lui Stalin a fost sa incurajeze sinonimele slave (prin manuale etc), iar in limba romana din sec 18, Nicolae Mavrocordat introdusese Limba franceza iar in biserica se vorbera greaca, scrierea chirilica iar populatia vorbea un amestec dintre acestea.
Statutul Limbii:
o In europa nu exista o limba oficiala ci exista 23 de limbi oficiale => UE cheltuieste ~2miliarde Euro pt traduceri.
o „Limba Europeana” – Husserl.
o Argumentul Lingvistic afost folosit in sec 17 – familia Indo-Europeana – entitate lingvistica comuna.
o In lume exista intre 2500 – 7000 de limbi iar peste jumatate sunt vorbite in partea asiatica a Rusiei.
o In Europa sunt 250- 300 - de limbi.
o Aceste 250-300 sunt grupate in mai multe structuri lingvistice – ramuri. Cele mai cunoscute sunt urmatoarele:
o
o Limbile baltice,
o Cele celtice;
o Germanice;
o Grupul Scandinav;
o Grupul Occidental.
o Grupul Limbiilor Romanice:\
o Grupul Oriental in care intra Romana;
o Sub-grupul Italic;
o Sub-grupul retro roman – cea mai apropiata de limba romana
o Sub-grupa galeo-romanica – FR
o Subgrupa Ibero-romanica – SP, port.
o Grupa Slavo-orientala – Rusa Turca etc
o Limba Fino-ugrica – estonia, maghiara etc
1. Limbile Oficiale de stat: Constitutia spune care este limba oficiala. In ultimul caz putem vorbi de un dialect. In Europa – 42 limbi oficiale.
2. Limbiile Oficiale Regionale: caree sunt folosite ca limbi oficiale la nivel de regiuni (ex.: Slovena, frizona – estul Olandei, maghiara etc.)
3. Limbi si dialecte fara statut oficial (limba curda – Turcia, turcii nu recunosc minoritatea curda; limba idis – evrei, ruteana - varianta a limbii ukr).
4. Limbiile Extra-Europene ale populatiei imigrante(populatia asiatica, turca – Germ.; etc).
Diversitatea alfabetelor – in Europa – caracteristici comune.
1. Alfabetul Latin;
2. Alfabetul Chirilic;
3. Alfabetul Arab(noteaza numai consoane – aceleasi litere – mm sensuri);
4. Alfabetul Grecesc – se inspira din alfabetul fenician;
5. Alfabetul Georgian – are toate literele si nu face dif dintre minuscule si majuscule;
6. Alfabetul Ebraic – 22 litere si pana in sec VIII nu folosea vocalele, iar acestea trebuiau deduse;
Influenta Limbiilor Europene in lume:
1. Prima limba vorbita in lume Chineza;
2. Engleza;
3. Spaniola;
4. Rusa;
5. Franceza.
Protectia Limbiilor Minoritare:
Conventia Cadru – protectia limbii minoritare – 1984
Cartea Europeana a limbiilor minoritare si regionale 1992.
Invatarea limbiilor straine:
Exista programe scolare – erasmus, etc.
Portofolil Lingvistic European – permite existenta lingvistica a oricarei persoane ca o competenta.
Cele mai predispuse pt invatarea limbiilor straine – tariile nordice; iar la polul opus se regaseste Ungaria. Principala motivatie pt invatarea limbiilor straine – motivarea pt munca.
Tema V: Europa Multiculturala
Europa este multiculturala datorita fapt. ca :
o este un spatiu al migratiilor;
o importul fortei de munca;
o abordarea comunitarista – se punde accent pe drepturile comunitatiilor;
o abordarea integrationista – se pune accent pe drepturile individului;
o la nivel national a functionat sistemul culturilor predominante – UE NU foloseste paradigma culturiilor predominante – Unitate Diversitate;
o 2 abordari:
i. Drepturile Omului – traditional – drepturiile individului
ii. Drepturile Culturale/Colective – recunoscute in anumite tari.
o Drepturi de reprezentare pentru grupuriile vulnerabile:
o Drepturi culturale ale unor minoritati construite istoric;
o Drepturi culturale ale monoritatiilor amenintate de asimilare.
Diferente dintre interculturalitate si multiculturalitate –
• Interculturalitate – interactiune, schimbare, influenta reciproca;
• Multiculturalitate – diversitate, coexistenta, etc.
Modele – Spatiului Habsburgic, etc.
Tema VI: Romania si Europa
1990 – Doi cercetatori au facut anchete in tarile fost comuniste => apropiere fata de Europa. Exemple:
• Polonia – statut de putere medie pe care l-a obtinut – intre SUA, Marea Britanie, Europa.
• Ungaria – a reactivat piata Uniunii Europene si a pastrat preferintele cu China.
• Romania – Scop – Stabilitate politica – Asteptari minimaliste – Inapoi in Europa, scop – intrarea in consiliul Europei.
Ca sa ajunga la media Economia a Europei statele mentionate mai jos au nevoie de:
• Cehia – 9ani;
• Slovacia – 7ani;
• Ungaria – 19ani;
• Polonia – 24ani;
• Estonia – 33ani;
• Lituania – 55ani;
• Bulgaria – 80ani;
• Romania – 65ani.
Momentul intrarii Romaniei in Uniunea Europeana – similar cu Tratatul de la Versailles.
„Noi si Europa” (2004) – Adrian Neculau – Arata gradul de pregatire al Romaniei la intrarea in Uniunea Europeana. Pregatirea pentru UE este inegala in functie de anumite regiuni: 45% nu stiu ce este UE; 60% doreau intrarea in UE iar 60% intelegeau UE ca un trai mai bun.
Divan Golescu – boier a facut o calatorie pana in Viena si constata anumite diferente esentiale: Haine, alimente, complexul de inferioritate fata de occident si de superioritate.
Cercetare in momentul intrarii in Uniunea Europeana – „valori romanesti, valori europene”.
• Progrese fata de 2005;
• 60% vad si dezavantaje;
• Valori respectate:
o 88% apreciaza pluralismul politic;
o 66% minoritatiile;
o 80% disparitia romilor;
o 64% egalitatea de gen.
Tema VIII: Rolul Universitatilor
Universitatea este o institutie fundamentala in constructia europeana.
Prima Universitate a fost fondata in secolul VIII la Bagdad, dar era un centru intelectual cu rol de universitate.
Prima universtitate a aparut in 1088 la Bolonia. Ca metoda erau certuri intre preoti care predau si Papa. => Papa le-a acordat autonomie(dreptul de-a preda oriunde).
Curicumul era organizat pe d filiere de formare: Trivium – gramatica, retorica si logica; si cvatrivium – aritmetica, astronomia muzica si geometria.
Universitatiile aveau o singrua limba, si un singur Curicum.
Primele Universitati:
• Bolonia 1088;
• Oxford si Sorbona (1214);
• Coimbra, Saracoza, Praga – sec XIV;
Trei modele de Universitate:
• Modelul Sorbona-Oxford: Universitatea ca centru de predare al cunoasterii universale;
• Modelul Humboldt 1810 – Universitatea cu vocatie de cercetare;
• Modelul lui Napoleon – Fr – Modelul Scoliilor Nationale superioare – cu vocatie de cercetare.
• Modelul Comunitar adoptat de comunitatile puritane(sf sec XIX) – Universitatea cu vocatie comunitara – care serveste comunitate.
Contributia Universitatilor la constructia europeana:
• Formeaza profesionisti in integrarea europeana;
• Universitatiile asigura dimensiunea europeana a studiilor;
• Programe de mobilitate ale universitatilor;
• Contribuie la armonizarea politicilor europene.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu